Saturday 22 November 2014

The 666th post! About Superstitions :)

Брей, 666 поста! Чак не мога да повярвам колко много са, но няма да задълбавам в това. :) Замислих се за факта, че това число е смятано за прокълнато. И като цяло се размислих на тази тема - за вярването в глупости и забравянето за по-важните неща, и реших пост номер 666 да е за суеверията...

Аз самата не се смятам за суеверна, даже изобщо. Чукам на дърво понякога, но толкоз. Може и да работи, но по-вероятно не - просто навик.


Минавам под стълби и галя черни котки - всъщност, обожавам да правя и двете неща. :) Също така, плюя си в пазвата само защото ми дава време да реагирам, когато нещо ме стресне, а не защото от това има какъвто и да било смисъл (по същата логика мога да си бръкна в носа или да си сдъвча кичур от косата - пак е до създаване на навик). А петък 13-и ми носи само повод да се шегувам. А, да, и ретроградният Меркурий хич не ме притеснява, може да ми дойде на гости.

Общо взето, за мен повечето суеверия са си чиста фолклорна измислица от времена, в които жените са нямали с какво толкова да си занимават мозъците (освен пране, чистене, готвене и сплетни). Най-много ме забавляват суеверията за бременни - няма такъв смях

Във вещиците няма нищо лошо (доста готин fictional герой са всъщност, особено в интерпретация на Пратчет), а ужасът от Сейлъм е плод на безумна религиозна практика (тук ли е моментът да споделя, че не съм и религиозна?). Пословичният страх от числата 13 и 666 е също толкова разумен, колкото и страхът от числото 24 или сапуна Dove, например. Ако момченце не хапнело от нещо, което е видяло, щяло да му падне сещате се какво - ами най-много да му падне самочувствието, като качи 15 кила...

Все пак, нямам нищо против суеверните хора - не мога да съдя някой, че си обременява мозъка с тези неща. И не го казвам просто така, за спорта или да не обидя някой - аз лично се опитвам да разбирам и уважавам всеки осъзнат избор, независимо дали в работата, емоциите, религията или суеверията (които са доста близо в главата ми като идеи), или друго. Важното е да е направен с мисъл за добро.

И стигам до финала. За мен най-правилното нещо, което човек може да направи, за да не му се случват лоши неща, е да бъде добър. Хвърлянето на сол през рамо, въртенето на пета и прочие измислици не променят нищо. Да помагаш, да се усмихваш, да обичаш - тези неща променят живота към по-добро. Неслучайно хората са казали, че на добро с добро се отвръща, пък макар и не веднага. А Дяволът е прекалено зает, за да ни слуша разговорите.

Да насочим усилията и вярата си в това просто да бъдем по-човечни. Пък черните котки, 13тия етаж и стълбите да оставим на мира.

Този пост стана много дълъг и се отплеснах ужасно, всъщност. Ще завърша с откъс от любима моя книга, "На изток от Рая" на Джон Стайнбек - в който, иронично, се засяга Библията. Едно много важно нещо от нея, което се загубило в превода... Надявам се да ви се чете още мъничко, заслужава си (както и цялата книга)!
---
"— Помните ли как ни прочетохте шестнайсетте стиха от четвърта глава на Битието и какъв спор водихме?
— Как да не помня, нищо че беше много отдавна.
— Близо десет години — уточни Ли. — Този разказ така дълбоко ми влезе в главата, че го проучих дума по дума. И колкото повече мисля за него, толкова по-бездънен ми се вижда. Тогаз сравних преводите, с които разполагаме. Бяха удивително близки. Едно място обаче ме смути. Във версията на крал Джеймс* се казва, че когато Йехова попитал Каин защо е разгневен, питал го с думите: „Нямаше ли да те приемат, ако беше постъпил добре? Но ако не си постъпил добре, грях ще легне на твоя праг и ще иска да вървиш по волята му, но ти трябва да го победиш.“ Порази ме именно това „ти трябва“, защото е като обещание, че Каин ще надвие греха.

[* Превод на Библията на англ. ез. от 1611 г., посветен на крал Джеймс, известен като „версия на крал Джеймс“ (авторизирана). — Б. пр.]

Самуел кимна:
— Но децата му не го изпълняват докрай.
Ли отпи от кафето си.
— Тогава взех Американската стандартна Библия*. Там беше съвсем ново. Пасажът е различен. Казва се „Победи го!“ Разликата е значителна. Това вече не е обещание, а заповед. И взех тогава да разсъждавам. Каква ли е била първоначалната дума в най-първия текст, та са били направени два съвсем различни превода?

[* Американска ревизия на авторизираната версия от 1901 г, наречена още Американска ревизирана версия (на Библията). — Б. пр.]

Самуел опря длани на масата, наведе се и в очите му светна старото младо огънче.
— Ли — рече той, — не ми казвай сега, че си учил староеврейски!
— Ще ви кажа — отвърна Ли. — Тя е дълга и широка. Ще пийнете ли по капка китайска ракия?
— Онази, дето има вкус на царски гнили ябълки ли?
— Да. С нея говоря по-добре.
— А може би аз слушам по-добре — рече Самуел. Когато Ли изчезна към кухнята, той попита: — Адам, знаел ли си за тези неща?
— Не — призна си Адам. — Не ми е казвал. Или не съм го
слушал.

Ли се върна с камениновата си бутилка и три порцеланови чашки, толкова тънкостенни и нежни, че светлината сияеше през тях. Като наливаше почти черната течност, Ли каза:
— Да пием по китайски. Направена е с много пелин. Питие и половина, ако пийнеш достатъчно, има същото въздействие като абсента.
Самуел опъна една глътка.
— Искам да знам защо ти е толкова интересно.
— Защото ми се стори, че човекът, който е могъл да съчини тази велика история, ще да е знаел съвършено точно какво е искал да каже, тъй че да няма никаква двусмислица.
— Казваш „човекът“. Следователно не смяташ, че става дума за една божествена книга, написана с мастиления пръст на Господа?
— Мисля, че мозъкът, който е могъл да измисли това, е бил мозък удивително божествен. И в Китай сме имали няколко подобни глави.
— Просто исках да знам — рече Самуел, — в края на краищата ти не си презвитерианец, така ли?
— Нали ви казах, че ставам все по-китаец? Но да продължа. Отидох в Сан Франциско, където е седалището на нашето фамилно сдружение. Не сте ли чували? Нашите по-големи семейства имат центрове, където може да отиде всеки член, да даде или да получи помощ. Родът Ли е много голям, сам се е погрижил за себе си.
— Чувал съм — каза Самуел.
— Сигурно за китайци със секири, които водят Тонгови войни* заради заробени момичета?

[* Тонг (от кантонски диалект — зала) — тайно братство, организация на китайците в САЩ, известна в миналото с гангстерските си операции. — Б. пр.]

— Нещо подобно.
— В действителност е малко по-друго — продължи Ли. — Отидох там, тъй като в нашия род е имало немалко древни високопочтени благородници, които са били големи учени. По-точно
— мислители. Човек може години наред да си блъска ума само над едно изречение от учения, когото вие наричате Конфуций. Реших, че там ще има специалисти по езиците, които да ми обяснят. Това са изтънчени старчета. Следобед изпушват по две лули опиум, което ги
отморява и освежава мисълта им, а сетне цяла нощ будуват с прекрасно прочистени глави. Няма според мен друг народ, който така добре да използва опиума. — Ли накваси език с черната напитка. — Аз почтително поставих своя въпрос на един от тези мъдреци, прочетох му текста и споделих какво съм разбрал. На другата нощ ме чакаха четирима, поканиха ме да вляза и разисквахме цялата нощ. — Ли се засмя. — Сигурно е смешно — каза той, — знам, че другиму надали бих посмял да го кажа. Представете си четирима престарели господа, като най-младият е вече над деветдесетте, които изучават староеврейски! Повикаха един начетен равин и се заеха да учат, сякаш са деца. Граматика, упражнения, думи, прости изречения. Да
можехте да видите как се пише на иврит с четка и с китайски туш! Това, че се пише от дясно на ляво, не ги смути, както би смутило вас, понеже ние пишем от горе на долу. Ах, как искаха всичко да изпипат! И стигнаха до зародиша на нещата.

— А ти? — попита Самуел.
— Следвах ги, слисан от красотата на гордите им чисти умове. Заобичах си расата и за пръв път ми се дощя да съм истински китаец. Срещах се с тях на всеки две седмици, а тук, в стаята си, изпълних сума страници. Купих всички познати речници на иврит. Но старците все ме изпреварваха. Не се мина много и надминаха дори равина! Накрая той си доведе един колега. Е, да можехте, мистър Хамилтън, да присъствате на тези нощни спорове и дискусии! Въпросите, разчепкването им и тази чудесна промисъл... тази красива промисъл! Като минаха две години, почувствахме, че вече сме в състояние да се заемем с тия ваши шестнайсет стиха от четвърта глава на Битието. Моите старейшини сметнаха също като мен, че думите „ти трябва“ и „победи го“ са много съществени. И ето в какво се състоеше златното зрънце, до което се добрахме след цялото ровене: „Ти можеш“, „Ти можеш да надвиеш греха“. Старейшините се усмихваха и кимаха, разбирайки, че тези години са били добре оползотворени. Вън от всичко това ги измъкна от техните китайски черупки и в момента
изучават старогръцки.
— Фантастично! — продума Самуел. — Постарах се да внимавам, но, изглежда, нещо пропуснах. Защо са толкова съществени тези думи?

Пълнейки крехките чашки, ръката на Ли потрепера. Изпи своята на един дъх.

— Не разбирате ли? — извика той. — Американският стандартен превод нарежда на хората да надвият греха, а за грях можем да приемем и невежеството. Джеймсовият превод с думите „ти трябва“ обещава, че хората на всяка цена ще победят греха. Но староеврейската дума, думата „тимшел“, тоест „ти можеш“, вече предлага избор. Може би това е най-важната дума на света. Тя означава, че пътят е открит и отново възлага всичко на човека. Защото „ти можеш“ е равносилно на „ти не можеш“. Не разбирате ли?
— Да, да, разбирам. Ти не вярваш, че става дума за божествен закон. Защо смяташ, че е толкова важно?
— Ето защо! — рече Ли. — Откога исках да ви кажа. Дори предвиждах какво ще ме питате и се подготвих добре. Съществено е всяко писано слово, което е повлияло на мисленето и на живота на безброй хора. Съществуват милиони, в различни секти и църкви, които приемат заповедта „Победи го!“ и поставят тежестта върху подчинението. Милиони повече са ония, които чувстват предопределението в „ти трябва“. Нищо, каквото и да правят, не може да отмени онова, което ще стане. Но „ти можеш“! Ехе, това прави човека голям, приравнява го с боговете, защото в слабостта си, в своята низост и с убийството на брата си, той пак притежава
великия избор. Той може да си избере път, да го извърви в борба и да победи. — В гласа на Ли ехтеше триумфален напев.
— Вярваш ли в това, Ли? — попита Адам.
— Да, вярвам. Вярвам. Много е лесно от леност и слабост да се хвърлиш в скута на божеството и да кажеш: „Нищо не можах да сторя, така било писано.“ Помислете обаче за величието на избора! Тъкмо той прави човека човек. Котката няма избор, пчелата е длъжна
да прави мед. В това няма нищо свято. Знаете ли, тия старци, които неусетно се носеха към смъртта, сега са много любопитни да умрат.
— Искаш да кажеш, че тези китайци са повярвали в Стария завет? — попита Адам.

— Тези старци вярват на истинските истории, още като ги чуят, и познават какви са. Те са тълкуватели на истината. Знаят, че шестнайсетте стиха представляват една история на човечеството от всяка епоха, от всяка култура или раса. Те не вярват, че човек може да напише петнайсет стиха и три четвърти истини и същевременно да излъже с един глагол. Конфуций съветва хората как трябва да живеят, за да мине животът им добре и ползотворно. Но тук, тук имаме стълба, по която можем да се изкачим до звездите. — Очите на Ли искряха. — И не можем никога да я изгубим, тя откъсва нозете ни от слабостта, от страха и от леността."
---
И така, ние можем да бъдем добри. Това е нещото, в което трябва да вярваме. Това е и моята "религия" :) А този пасаж е толкова дълбоко вкоренен в съзнанието ми, че просто не мога да не го споделям отново и отново.

Ще се радвам и вие да споделите какво мислите за суеверията, вярата, добротата - тези неща, които оплетох по доста странен начин в един пост. Предполагам, доста хора няма да се съгласят с мен и ще се радвам да чуя техните аргументи. Не че няма да се радвам, ако сте съгласни, де - да заформим дискусия! :)
Опознайте ме и с другите постове от серията The *** Post!
Запазете този пост в Pinterest

6 comments:

  1. Страхът и съобразяването със суеверия е обратнопропорционален на интелигентността на един човек. Почти същото мисля и за т.нар. религиозност. Смятам, че съм добър човек без да се страхувам от дядо Боже. Основното ми правило е моето щастие да не е основано на чуждото нещастие. Очаквам същото и от останалите. Имам силно развито чувство за справедливост и когато мога, помагам и съм добра с тези, които смятам, че действително се нуждаят и го заслужават. Дори и да искаш да помогнеш на целия свят, това е невъзможно, така или иначе. По отношение на Библията, ами сбирщайн от какво ли не "автори", загубен тотално в преводите, вярно е. Разбира се, има и добри и поучителни пасажи, но все пак, не е моята книга. Общо взето, целта на големите религии, пък и на малките, е да контролират многолюдното население и да го вкарват в коловози. Да не говорим пък за Конфуций и неговата йерархична философия, защо мислите е това? Как се управлява многомилионно население? Да бъдеш добър от страх и задължение не те прави добър. Човек сам трябва да узрее и порасне, за да станат благородството и добротата част от природата му. Това не става с дресировки.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Първото ти изречение е нещо, за което бих те черпила ТИР от най-якото вино на света :) Но хора всякакви - и покрай мен сигурно има суеверни хора, които обичам и смятам за интелигентни въпреки това (въпреки че не се сещам за такива суеверници в момента...) :)

      Виж, за вярата в догмите - ами точно средство за масов контрол си е. Осъзналите, че могат да контролират някой чрез вярата му в нещо красиво, са направили религията (в църковното й значение) именно валяк за човечността и търсенето на истината... На тази тема има мноооого какво да се говори, много примери от историята да се дадат...

      Между другото, все не сядам да прочета Библията, а сигурно има интересни неща в нея - толкова интересни, колкото и в скандинавската митология и в гръцката, например :)

      Delete
    2. Такаа, записвам си, че си ми обещала един ТИР с най-якото вино и започвам да чакам момента, в който ще ми се обадиш от някое френско шато, за да ме поканиш първо на дегустация :)

      Delete
    3. Ооо, това ми звучи като чудесна идея! Soon :D

      Delete
  2. Изключително интересен пост, с удоволствие го прочетох.
    На Петък 13 такива неща ми са се случвали, че... самата аз съм се чудила, но не смятам, че е от датата, де. :D Но като цяло не съм от вярващите, определям се повече рационалист! Всички тези неща, които правим, са навици или при по-сериозни случай - компулсивни разтройства ( кога станах психоаналитик ?! :D ) - има хора, които смятат, че ако не направят нещо така, а по друг начин, но ще стане нещо лошо. Най-баналният пример - ставаш с десния крак, но без да искаш го правиш с левия... това би шашнало такъв човек и сигурно той би останал да спи цял ден, за да не му се случи нещо лошо ... Или пък почукваш 10 пъти на вратата, защото ако почукаш 3, светът може да свърши, нали... но това е все пак към по-сериозните случай.
    М, да... голяма тема отвори, чак в размисъл ме хвърли! :D :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. На мен пък точно на петък 13ти никакви "чудеса" не ми са се случвали, но виж има съвсем random дни, в които направо не знам какво става - сякаш всяка стъпка ми е грешна. И си отдъхвам, като свършат :)

      Определено имаме вкоренени навици, които произхождат в суеверията, и не влагаме мисъл в тях. Ако заради ставане с левия крак мога да си остана цял ден в леглото... Ех, че готино оправдание :D :D :D Aз по-скоро вярвам в израза, че някой е станал с дупето нагоре - далеч по-реален проблем е някой да ти е цял ден наопаки :D

      Delete

Thank you for your comment!